Vänersborgs Brukshundklubb
- glädje med hund -

Klubben

Vänersborgs Brukshundklubb (VBHK) är en lokalklubb inom Svenska Brukshundklubben (SBK). Vi är en ideell förening med drygt 300 medlemmar vars gemensamma intresse är att leva ett aktivt och sunt liv ihop med våra hundar.

Våra huvudsakliga verksamhetsområden är hundägarutbildning med fokus på valpkurser och vardagslydnad, samt kursverksamhet, träning och tävling i grenarna agility, rallylydnad, patrull, rapport, spår, skydd, sök, lydnad samt tjänstehund.

Klubbens verksamhet bygger helt och hållet på ideellt arbete och utvecklas vidare tack vare våra medlemmar, deras önskemål och engagemang. Som aktiv medlem hos VBHK har du möjlighet att inte bara utbilda dig och din hund utan även vara med och påverka klubbens framtid. Våra medlemmars åsikter är betydelsefulla!

Vår kursverksamhet bedrivs ideellt med auktoriserade SBK-instruktörer eller instruktörer med annan likvärdig utbildning. Kursavgifter och tävlingsavgifter går tillbaka in i verksamheten så att vi kan fortsätta utbilda våra instruktörer, utveckla vår klubbverksamhet samt kunna erbjuda dig som hundägare en trevlig och fräsch klubb att träna på.

 Varmt välkommen in i gemenskapen!

Styrelsen

Klubbstyrelsen, som tillsätts vid årsmötet, har det yttersta ansvaret för klubbens verksamhet och ekonomiska förvaltning. På klubbstyrelsens uppdrag planeras och genomförs den årliga verksamheten av kommittéer, enligt de mål och den budget som fastställts av årsmötet.


Arbetsuppgifter & Ansvar
Klubbstyrelsen beslutar, enligt stadgarna, om tillsättande av kommittéer och arbetsgrupper för i tid och omfattning avgränsade uppdrag. Stadgarna är de regler vi har att följa i klubben som del av brukshundsrörelsen.
Längst ner på sidan finner du stadgarna och klubbens organisations- och ansvarsfördelning i två PDF-filer som går att skriva ut.


Kommittéer

Våra kommittéer är de som har huvudsakligt ansvar för olika delar inom klubben. Det gäller såväl kursverksamhet, tävlingar och underhåll. Önskar du komma i kontakt med någon inom en särskild del av klubben, finner du kontaktuppgifter nedan. Våra kommittéerna tar varmt emot frågor, idéer och även hjälp från våra medlemmar.

Är du intresserad av att engagera dig i någon av våra kommittéer är du varmt välkommen att kontakta oss!

Vår styrelse

Ordförande - Therese Berggren
Vice Ordförande - Lennart Quick
Sekreterare - Ann-Britt Karlsson
Kassör - Anders Hallqvist
Ledamot - Jan Andersson, Annelie Axelsson & Jari Katajamaa
Suppleant - Kicki Kárpáti & Caroline Karlsson
Revisor - Ulla Stahre Pålsson & Johanna Juntii
Revisor suppleant - Lena Fryklund & Hanna Sloberg
Våra kommittéer

Förvaltning - Sammankallande: Jan Andersson
Utbildning - Sammankallande: Annelie Axelsson
Bruks- och lydnad - Sammankallande: Therese Berggren
Rallylydnad - Sammankallande: Ann-Britt Karlsson
Agility - Sammankallande: Caroline Karlsson
Stug- och kök - Sammankallande: Anna-Lena Nilsen



Stadgar
Grundstadgar för Svenska Brukshundklubben, 2020-01-01
Normalstadgar för lokalklubb, 2020-06-13
Organisations- och ansvarsfördelning i Vänersborgs Brukshundklubb, 2011-02-01

Valberedning & Valordning

Nya stadgar för Valberedning och Valordning gäller från och med 2020-07-01. 
Valbar är endast kandidat som nominerats i enlighet med den nya valordningen.
Senast den 15 november året före årsmöte ska valberedningens preliminära förslag delges medlemmarna. Medlemmarna kan till styrelsen nominera ytterligare kandidater till val vid årsmöte.  Medlem, som sänder in kandidat
förslag, ska tydligt ange att det är ett sådant förslag.

Förslaget ska ange;
• vilken funktion som avses
• namn
• en kort presentation
• uppgift om att den föreslagne kandiderar

Förslagen till val enligt ovan ska vara styrelsen tillhanda senast den 15 december. Därefter är nomineringen avslutad. Styrelsen ska, senast en vecka efter nomineringen är avslutad, delge valberedningen en lista över samtliga inkomna förslag.
Mer information finns att läsa HÄR på SBK:s hemsida.

Årsmöte 2024

Klubbnummer: 1580
Plats: Klubbstugan
Datum: 2022-02-27
Tid: 19:00

Organisationsnummer: 862500-8597
Plus-/Bankgiro: 5750-3575
Mail: vbgbrukshundklubb@gmail.com
Hemsida: www.vbhk.se

DAGORDNING FÖR ÅRSMÖTE
1. Mötets öppnande.
2. Fastställande av röstlängden.
3. Val av mötesordförande.
4. Lokalklubbsstyrelsens anmälan om protokollförare.
5. Val av två justerare tillika rösträknare, som tillsammans med mötesordföranden ska justera 
    protokollet.
6. Beslut om närvaro- och yttranderätt förutom av personer enligt § 7 moment 2 i stadgarna.
7. Fråga om årsmötet har blivit stadgeenligt utlyst.
8. Fastställande av dagordningen.
9. Genomgång av:
     a. lokalklubbsstyrelsens verksamhetsberättelse
     b. balans- och resultaträkning, och
     c. revisorernas berättelse.
10. Fastställande av balans- och resultaträkning samt beslut om disposition av vinst eller      förlust.
11. Beslut om ansvarsfrihet för lokalklubbsstyrelsen.
12. Genomgång av lokalklubbsstyrelsens förslag avseende:
     a. mål och verksamhetsplan
     b. rambudget för innevarande verksamhetsår
     c. medlemsavgift enligt § 4 i stadgarna för närmast kommande verksamhetsår
     d. andra ärenden samt motioner vilka lokalklubbsstyrelsen har bedömt kan ge
         konsekvenser för verksamhet eller ekonomi.
13. Beslut i ärenden enligt punkt 12.
14. Val av lokalklubbsstyrelse enligt § 8 moment 1 i stadgarna samt beslut om suppleanternas
      tjänstgöringsordning.
     a. Val ordförande för ett år
     b. Val av ordinarie ledamot för två år
     c. Val av ordinarie ledamot för två år
     d. Val av ordinarie ledamot för två år
     e. Val av en styrelsesuppleant för två år
Suppleanternas tjänstgöringsordning
15. Val av revisorer och revisorssuppleanter enligt § 9 i stadgarna.
     a. nyval av två revisorer för ett år
     b. nyval av två suppleanter för ett år
16. Val av valberedning enligt § 10 i stadgarna.
     a. sammankallande för ett år
     b. ordinarie ledamot för två år
17. Beslut om omedelbar justering av punkterna 14-16.
18. Beslut om lokalklubbsstyrelsens förslag i ärenden samt motioner som inte behandlats under 
      punkt 13.
19. Genomgång av handlingar till distriktsfullmäktige.
20. Övriga frågor för diskussion (inte beslut).
21. Mötets avslutande.

Väcks vid årsmötet förslag i ett ärende som inte finns med på dagordningen kan, om årsmötet så beslutar, ärendet tas upp till diskussion men inte beslut.

 

 

                    Verksamhetsberättelse

Verksamhetsåret 2023

 

Antal medlemmar
Klubben hade vid årsskiftet 250 medlemmar.

Medlemsmöten
Klubben har haft två medlemsmöten varav ett årsmöte. Årsmötet hölls i klubbstugan med
Gunnel Wasteson som ordförande.

Styrelse
Styrelsen har bestått av:
Gunnel Wasteson, ordförande
Therese Berggren, vice ordförande
Ann-Britt Karlsson, sekreterare
Anders Hallqvist, kassör
Jan Andersson, ledamot
Siv Eriksson, ledamot
Lennart Quick, ledamot
Kicki Kárpáti, suppleant
Annelie Axelsson, suppleant

Styrelsen har haft fem protokollförda styrelsemöten under verksamhetsåret. Revisorer under
2023 var Ulla Stahre-Pålsson och Johanna Juntti. Lena Fryklund och Hanna Sloberg var
revisorssuppleanter.

Representation
Klubbens ombud till distriktets möten har varit Marcus Rudström och Lennart Quick.

Ekonomi
Årets ekonomiska utfall framgår av resultat- och balansräkningen i bilaga 1 och 2.

Verksamhet
Klubben har sex kommittéer: Bruks-och Lydnadskommittén, Förvaltningskommittén,
Utbildningskommittén, Tävlingskommittén, Rallylydnadskommitté Agilitykommittén och
Kökskommittén.

Vi har haft två informationsmöten för nya medlemmar där även gamla var inbjudna
En digitalföreläsning på temat Våga prova på bruks och nosaktivering. Föreläsare var Maria
Brandel.
Klubbmedlemmar har haft möjlighet att träna i ridhus under vintertid till självkostnadspris.
Stugan och klubbområdet har vid några tillfällen varit uthyrd till andra föreningar.


Bruks och Lydnadskommittén
Sammankallande för bruks och lydnadskommittén har varit Therese Berggren. Ansvaret för
genomförandet av verksamheten har hon delat med Marcus Rudström, Erling Johansson,
Lennart Quick och Jan Andersson.

Under året som gått har kommittén genomfört tre tävlingar i bruks.
22 april Spår lkl, 6 startande ekipage.
Spår hkl, 6 startande ekipage, varav ett hemmaekipage.
7 maj Spår akl, 6 startande ekipage varav två hemmaekipage.

1 oktober Sök lkl, 3 startande ekipage.
Sök elk, 3 startande ekipage.
Stort tack till alla funktionärer som gör det möjligt att arrangera tävlingar!

I början av året var det final i uppletande-cupen. Segrare blev Annelie Axelsson med Lilltass.
Klubben har anordnat det återkommande söklägret, det var återigen mycket uppskattat.
Kommittén har haft sin årliga inventering av klubbens apporter och annat tävlingsmaterial.
Det kommer att byggas flyttbara söklådor.
Vi kommer även att köpa in nya lydnadsapporter samt uppdatera med apporter som kommer
ligga i låda på altanen där man kan låna för träning.
/ Therese Berggren


Förvaltningskommittén
Sammankallande för förvaltningskommittén har varit Jan Andersson och kommittén har varit
ansvarig för;
- Inköp av gräsklippare.
- Inköp av container för förvaring av gräsklippare m m
- Inköp och montering av förråd till agilityverksamheten.
- Uppförande av garage / förråd.
- Röjning och borttagning av lekplats.
- Dikesgrävningar / dränering.
- Klippning och underhållning av appellplanerna.
- Grusning och dränering av parkeringen.
/ Jan Andersson


Utbildningskommittén
Sammankallande har varit Gunnel Wasteson

Under året 2023 har vi haft följande kurser: Brukslydnad, Vardagslydnad, Valpkurs,
Rallylydnad nybörjare, Agility nybörjare och fortsättning, Appell / startklass, Helgkurs i spår,
helgkurs i hundmöten och beteende, Rallylydnad helgkurs och Agility fortsättning helgkurs.

Kursledare för dessa kurser har varit Therese Berggren, Mia Andersson, Annelie Axelsson
Lennart Quick Gunnel Wasteson, Ann-Britt Karlsson Caroline Karlsson, Kicki Kárpáti,
Eleonore Carlsson, Hanna Sloberg, Gitte Andersson, Amanda Grapne och Jan Andersson.


Rallylydnadskommittén
Ann-Britt Karlsson har ansvarat för Rallygruppen under 2023
Under året som gått har vi haft en nybörjarkurs och en helgkurs.
Den 3 juni hade vi dubbel rallylydnadstävling i nybörjarklass och fortsättningsklass. En väl
genomförd tävling med många hemmaekipage och stort engagemang av rallygänget. Siv fick
hjälp av mång medlemmar under en lång dag.
Ett stort tack till alla som ställde upp denna dag och gjorde vår tävling så lyckad.

Det har funnits möjlighet till öppenträning på onsdagar..
Vi har många tävlingsekipage från nybörjare- till mästarklass. Tävlingsgruppen är stor
engagerad och deltagarna har gjort många fina tävlingsresultat.
/ Ann-Britt Karlsson


Agilitykommittén
Under vårterminen ansvarade Kicki för en nybörjarkurs med 6st deltagare, samt en
fortsättningskurs med tävlingsfokus med 3st deltagare. Kurserna var mycket uppskattade och
flertalet av de som deltog i nybörjarkursen har fortsatt visa intresse för sporten samt klubben.
Fortsättningskursen anpassades på plats efter deltagande ekipage och blev därmed mycket
givande.

Under höstterminen höll Caroline en nybörjarkurs med 6st deltagare, även denna mycket väl
genomförd och med kursdeltagare som fortsatt visa sitt deltagarintresse. Kicki höll också en
fortsättningskurs i augusti förlagd under helg för deltagare som gått nybörjarkurs under våren.

Under vinterperioden (november-februari) har gemensam träning skett i hyrt ridhus. Träningen har löpt varannan vecka med en tidig och en sen kvällsgrupp, vilket har fungerat bra.
Förvaring av hinder på plats har ej varit optimal och detta är något som behöver ses över och diskuteras inför eventuella framtida vinterträningar. En del av hinderparken har därmed under vintern förvarats i anslutning till ridhuset, medan resterande har funnits kvar på klubben. Under hösten har en ny bod för hinderförvaring köpts in och byggts upp för agilityverksamheten. Hinder har ej hunnits flyttas in för förvaring innan snön anlände denna säsong. I september hölls en medlemskväll av Caroline för intresserade agilityaktiva. Där fanns möjlighet att lyfta och diskutera kring agilityn på klubben och detta var mycket uppskattat av deltagarna. Vi hoppas på att kunna arrangera fler medlemskvällar framöver, även i anslutning till gemensam träning exempelvis.

Inför kommande tävlingsår har en funktionärsgrupp satts ihop som kommer arbeta tillsammans
med förberedelser inför tävlingar mm. I dagsläget finns tillsatta poster för:
- Tävlingsledare
- Fuktionörsansvarig
- Sponsoransvarig
- Foodtrucks (eventuellt)

Under 2023 har klubben fått in sammanlagt 13.585kr från tävlingsverksamhet (exkl. blåbär),
19.400kr från kursverksamhet och ca 5.000kr från blåbärscupen. Kontakt och förfrågan inför påfyllning av rosetter har skett. Det gäller rosetter avseende cert och championat, samt nya rosetter för blåbärscupen. Nytt avtal med vår rosetthandlare kommer inledas, vilket ger oss 15% rabatt på alla rosetter vi köper in under året. Vi inväntar offert för beställningen.
Hinderinköp har gjorts på totalt ca 30.000 + fraktkostnad och håller sig därmed inom ramen
för vad som budgeterats samt beslutats om i tidigare styrelsemöte (40.000kr). Ordern gjordes
tillsammans med annan part och fraktkostnader delas på enligt överenskommelse. Beräknad
leverans i början av februari.
/Kicki Kárpáti


Stug-/kökskommittén
Under 2023 har vi som vanligt serverat mat vid flertalet tävlingar och helgkurser. Dessutom
har onsdagskvällarna varit öppna för olika aktiviteter och då också fika har serverats.
För kursdeltagarna har fika ingått i kursavgiften, vilket har fungerat bra.
Vi har haft storstädning ute och inne vid två tillfällen, vår och höst, då vi avslutat med
korvgrillning till alla medhjälpare.
Uppslutningen av medlemmarna har varit god.
/Siv Eriksson


Vandringspriser Bruks
I år tilldelas vandringspriset för:
Appellklass – Jari Katajamaa med hunden Fazer
Högreklass - Annelie Axelsson med hunden Lilltass
Elitklass - Jan Andersson med hunden Walle

Vandringspriser Lydnad
I år tilldelas vandringspriser för:
Startklass – Jari Katajamaa med hunden Fazer

Vandringspriser Rallylydnad
I år tilldelas vandringspriser för:
Nybörjarklass - Jari Katajamaa med hunden Fazer
Avanceradklass - Agneta Andersson med hunden Sansa
Mästarklass - Pi Johannson Bergelind med hunden Brina

Vandringspriser Agility
i år tilldelas vandringspriser för:
Klass 2 - Caroline Karlsson med hunden Nocco
Klass 3 - Kicki Kárpáti med hunden Zoë

Vi gratulerar samtliga vinnare av vandringspriserna!

Övrig verksamhet
Webbredaktör för hemsidan har varit Kicki Kárpáti
Vänersborgs BrukshundklubbVerksamhetsberättelse för

Årets sponsorer har varit:
AB Karl Hedin
Vänersborgs rörservice
Pantbanken Vänersborg
Stora biografen
Trestads Djurklinik
Koppargrillen,
Odelius Fastigheter AB
Vänersborgsmäklarna
Torpahallen
Oljebilen
Billstrup
Vänersborgshem AB
Trs Bygg & Underhåll AB
Urbans trädfällning
Nexo maskin
Café Cult
Flügger Färg
Zoomailjen

Tack alla !


Styrelsen vill tacka alla instruktörer, tävlings- och övriga funktionärer, sponsorer och
medlemmar som gjort det möjligt att uppfylla huvuddelen av de planer och mål som årsmötet
2022 fattade beslut om.

Gunnel Wasteson, Therese Berggren, Ann-Britt Karlsson, Jan Andersson, Anders Hallqvist,
Siv Eriksson, Lennart Quick, Kicki Kàrpàti, Annelie Axelsson